Interview met… Floor Kaspers

Hallo Floor, kun je ons een kleine introductie over jezelf geven? Wie ben je, waar kom je vandaan en wat is je geschiedenis?

Toen ik 21 jaar geleden begon met het oprapen van steentjes van een strand in Griekenland, had ik nooit kunnen vermoeden dat dit het begin zou zijn van een fascinerende reis in kralen. De mooie steentjes leidden tot het maken van sieraden, zilversmeden, het verzamelen van oude kralen, kralenwerk en het maken van mijn eigen glaskralen. Dus vandaag zou ik mezelf omschrijven als een 45-jarige kralen-bewerkster, kralenonderzoekster en glaskunstenares uit Den Haag in Nederland.

Ik ben iemand die overal helemaal induikt en ik ga er helemaal voor! Na een tijdje kom ik erachter of het blijft plakken, of dat het gewoon iets was dat ik wilde proberen. Mijn eerste poging tot kralenwerk kwam van het ophalen van een heleboel oude koraalkleurige grote cilinderkralen uit de tuin van het huis waar ik verbleef toen ik kralenonderzoek deed in Jablonec in Tsjechië.

Vrouwen hadden de kralen die in deze historische kralenstad waren gemaakt in de tuin geregen en lieten ze zo nu en dan vallen. Dus ik wilde uitzoeken wat ik met deze oude kralen kon doen. Ik begon met naald en draad te werken om ze in elkaar te zetten. Hiermee leerde ik toen snel de magie van de peyote techniek en niet snel daarna de prachtige Japanse Miyuki-kralen.

Dat is inderdaad een geweldige manier om te beginnen, je hebt het echt allemaal verkend. Hoe omschrijf je je eigen stijl?

Er zijn twee dingen die mijn stijl omschrijven: het gebruik van een kleurverloop en het combineren van kleine onderdelen. Wanneer ik een stuk ontwerp, beschouw ik de kleuren graag bijna als een schilder: al deze kleuren mengen en een reeks aan kleurtinten en schakeringen gebruiken bij mijn creaties.

Ik heb het geluk gehad dat ik zelf een keer naar Japan kon reizen. Hier heb ik heel veel kleuren gekocht, zowel in delica’s als in 15/0 rocailles. Hierdoor kan ik altijd kiezen uit mijn eigen voorraad kralen. En in plaats van een enkele groene kleur te gebruiken, kan ik bijvoorbeeld 15 verschillende groene kleuren samen gebruiken.

En omdat ik graag kralen rijg tijdens het reizen, ben ik begonnen met het maken van kleinere deeltjes om later samen te voegen tot één stuk. Dus dat is ook onderdeel geworden van mijn kenmerkende stijl. Veel van mijn kralenwerk is geen sieraad, maar kan eerder worden beschouwd als kunst. Ik ben geïnspireerd door enkele geweldige kralenkunstenaars die kralen uit de arena van ambacht naar autonome kunst hebben gebracht, zoals Liza Lou, David Chatt en Nico Williams.

Wat is jouw benadering bij het maken van dingen? Waar haal je je ideeën vandaan en hoe begin je ermee?

Veel van mijn ideeën komen uit reizen of de natuur. Ik zal de kleuren kiezen die overeenkomen met bijvoorbeeld een foto van kleine kalebassen op een Indiase markt. Ik kijk altijd om me heen naar kleuren en texturen die me aanspreken, en mijn telefoon staat vol met foto’s die waarschijnlijk voor niemand anders dan voor mij logisch zullen zijn. En wanneer ik de kleuren weet, dan kijk ik welke techniek ik ga gebruiken.

Een paar jaar geleden heb ik veel stukjes met de netting techniek gemaakt, waarmee ik een groot werkstuk heb gemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een sjaal. Ooit heb ik zelfs een heel jaar besteed aan het maken van een kralendeken gemaakt van bijna een miljoen kralen van maat 15. En momenteel speel ik veel met geometrisch kralenwerk en maak ik meer 3D-stukken.

Hoe doe je het met de voorbereidingen?

Zodra ik alles voorbereid heb, pak ik de kleuren er daadwerkelijk bij. Vaak meng ik mijn kleuren om verschillende b kralen te maken, die ik daarna weer opnieuw mix. Werken met gemengde kleuren zorgt voor een natuurlijker gevoel en kleurovergang dan het gebruik van een enkele kleur.

Voor andere stukken begin ik met een bepaald concept in gedachten. Een jaar lang maakte ik bijvoorbeeld elke dag een vierkantje met de netting techniek. Ik heb de kleuren van elke dag gekozen op basis van mijn stemming of ervaringen van die dag. Samen vormen ze nu een groot stuk aan de muur in de vorm van een enorme kalender.


Sommige van mijn projecten zijn nogal experimenteel. En vaak weet ik na maanden nog steeds niet of het gaat werken. Soms maak ik hiervoor in het begin een klein prototype, maar soms is dat niet mogelijk. Dus ik moet toegeven dat ik bijvoorbeeld de componenten waar ik 10 weken aan heb doorgebracht nog ergens in een doos heb zitten. Het klopte gewoon niet toen ik het uiteindelijk in elkaar zette. En hoewel ik in mijn dagelijks leven geen geduldig persoon of perfectionist ben, zijn dit twee eigenschappen die kralen lijken naar voren te brengen

Links is kralen in Ankor en aan de rechterkant is kralen in Murano
Je noemde een paar keer reizen en ook dat je je inspiratie overal om je heen vindt. In andere landen zijn zal je waarschijnlijk veel inspireren, elk op een andere manier. Kun je ons vertellen over je ergste (of meest verrassende) ervaring. En natuurlijk je mooiste herinnering in het buitenland?

De kleuren en texturen die me omringen als ik reis, zijn zeker een inspiratie. En soms zijn er ongelukjes…. Ik kan zeker zeggen dat het geen goed idee is om je zorgvuldig gesorteerde maat 15 kralen te laten vallen tijdens het kralen op het strand. Dit overkwam me toen ik in Californië was. Ik liet heel kleurrijk strand achter dat waarschijnlijk veel mensen heeft verbaasd.

Een bezoek aan een rocaille fabriek in India liet me ook de meer negatieve kant van de kralenproductie zien. Stapels glasscherven die mensen opschepten, zichtbaar glasstof dat in de lucht zweefde: geen goede plek voor de arbeiders.

En een van mijn meest plezierige ervaringen als het gaat om kralen en reizen is de Borneo International Bead Conference. Er is een zeer sterke waardering voor kralen en kralenwerk in Borneo en het was inspirerend om met vrouwen en kralen samen te kunnen zitten. We spraken elkaars taal niet, maar we konden elkaar toch verschillende technieken leren.

Toen ik in een kralenklas zat van twee lokale vrouwen, maakte ik op een gegeven moment daar steeds dezelfde fout. De oudere vrouw, die geen woord Engels sprak, pakte daarom geduldig maar resoluut mijn handen en liet me samen met haar de steek doen. Dit zijn het soort waardevolle herinneringen die me laten zien hoe de kralen ons ​​verbindt, door culturen en generaties heen.

Wat is een van je laatste projecten en waar ben je momenteel mee bezig?

Zoals ik eerder al zei, als ik iets nieuws vind, spring ik er graag helemaal in. Eind 2020 sprong ik in het aardewerk. Ik heb nooit echt een typische wekelijkse kunst of ambachtelijke lessen gevolgd, omdat ik zoveel reis. Maar omdat ik vanwege Covid niet kon reizen, besloot ik een cursus te volgen en koos ik voor een pottenbakkerscursus. Ik was meteen verslaafd aan het proces van het gooien van een klomp klei en het vervolgens door de kracht van het wiel en mijn handen tot een object maken.

Toen de cursus moest stoppen in de tweede lockdown, kreeg ik een klein pottenbakkerswiel om thuis verder te gaan. Ik was pas net begonnen en leerde alles net kennen, maar toch keek ik natuurlijk al een manier om het te combineren met kralen.

En momenteel werk ik aan mijn Battle of the Beadsmith stuk uit 2021. Het is geïnspireerd op de mozaïekvloeren in Venetië en het doel is om een ​​3D-mozaïek te maken van kralen. Deze zomer had ik het geluk om twee keer naar Venetië te reizen, genietend van de glas- en kralencultuur.

Echter, zoals ik de neiging heb te doen, heb ik mezelf een behoorlijke uitdaging gesteld in het tijdsbestek dat voor dit project is toegestaan. Het zal er dus echt op aan komen: meer dan 500 driehoeken in 45 verschillende kleuren, allemaal moeten het piramides worden en vervolgens aan elkaar worden geregen.

Floor, heel erg bedankt voor je verhalen! Het is geweldig om meer over jou en je ideeën en methoden te weten te komen. We blijven je volgen en kunnen niet wachten om je toekomstige projecten te zien. Veel succes met alles!


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *